ここでは,学会誌「鳴門生徒指導研究」第21号の論文のタイトル(英文タイトル)・著者名・要約及びキーワードを各論文毎に掲載します。
|
(1)新設子育て支援施設における新人支援者の心理的変化 |
| The New Figure Support Person's Psychological Changes in Newly Established Child -rearing Supports Facility |
| TATEMOTO, Chizuko |
|
要約 |
| キーワード:子育て支援,新人支援者,地域支援,心理的変化,経月調査 |
|
(2)生徒指導における「もの語り」 |
| " Narrating Wholeness" for School Guidance and Counseling |
| HUJII, Takashi |
|
要 約 |
| キーワード:ナラティブ,生徒指導,問題解決,教育臨床,こぶとり爺さん |
| (3)発達障害をもつ生徒に対する心理的な支援についての一考察 − 自閉症生徒の問題行動の解決をめざした支援から − |
| Consideration of psychological support for students with developmental disabilities; Assistance aimed at solving the problem behavior of students with autism |
|
YUASA,Kazuo |
|
要 約 |
| キーワード:自閉症生徒,かみつき,Fingar marker,切り替え,ファンタジー |
|
(4)教師の精神的健康を維持・促進するプログラムについて |
| Developing a Facilitative Mental Health Program for Teachers |
| MORISHITA,Sachiko ; KASAI,Makiko |
|
要 約 |
| キーワード:教師,精神的健康,レジリエンス |
|
(5)2010年の世界の不登校研究の概観−PSYCHOLOGICAL ABSTRACTSの文献から− |
| A Review of the Studies about Non Attendance at School,School Phobia, and School Refusal in the World(2010) |
| SATO, Masamichi |
|
要 約 |
| Key words : school attendance, school dropouts, school phobia, school refusal |

Copyright 2000-2011 Naruto Association of School Guidance and Counseling:Last Updated 2011.09.18