鳴門生徒指導研究第23号(2013)
Journal of Naruto School Guidance and Counseling,Number 23,2013,August,ISSN
0917-5180
ここでは,学会誌「鳴門生徒指導研究」第23号の論文のタイトル(英文タイトル)・著者名と
原著者にホームページでの公開の了解を得た論文についてはpdf形式で掲載します。
1.日本語・英文タイトルと著者名
(1)学校におけるブックトークを活用した授業実践
〜心寄せて伝え合う力をはぐくむために〜 北垣真由美・小坂 浩嗣
A Practical Approach to Teaching utilizing Book Talk for Elementary School ; For Training a Dialogue
:KITAGAKI Mayumi,KOSAKA Hirotsugu
(2)高等学校の相談室への来談を促進する体験的プログラムの試み 木屋村円・阿形 常秀
An attempt of experiential programs to promote use of counseling room in high school
:KIYAMURA Madoka,AGATA Tsunehide
(3)高校生の社会適応を支援するソーシャルスキルトレーニングの実践 仁木 浩志
Supporting Social Adaption of High School Students Utilizing Practice of Social Skills Training
:NIKI Hiroshi
(4)2012年の世界の不登校研究の概観
−ERICおよびPSYCHOLGICAL ABSTRACTSの文献から− 佐藤 正道
A Review of the Studies about Non-Attendance at School,School Phobia,
and School Refusal in the World(2012)
:SATO Masamichi
(5)チーム支援におけるコラボレーションの在り方
−いじめに対応した事例検討から− 朝日 真奈・小坂 浩嗣
The role of the collaboration in team support:A case study corresponding to the bullying
:ASAHI Mana, KOSAKA Hirotsugu
(6)不登校・いじめ等の生徒指導上における諸問題の予防的・開発的指導
―学級風土質問紙を使って学級集団のありかたを考える― 安藤 恵・葛西真記子
Preventive Approach and Developmental Guidance for Students’ Problematic Behaviors including School Refusal and Bullying
―Focusing on the Classroom Climate Inventory―
:ANDO Megumi, KASAI Makiko
(7)震災後の対処方法と人生観の変化
−東日本大震災1年後の高校生への調査を通して− 熊谷圭二郎
Coping Strategy and Change of aView of Life after The Great East Japan Earthquake
:KUMAGAI Keijirou
(8)運動部活動における指導者に対する生徒の認知の多様性
−性別・学年・競泳水準・競技種目からの検討− 松井 幸太
A Study on the Variety in Students' Perceptions of the Teacher in School Athletic Clubs
: Analysis in terms of gender, grade, competition level and event
:MATSUI Kota
(9)所属感の観点から見たいじめ理解とその対応
〜共同体感覚の概念を通して〜 松吉 祐馬・葛西真記子
Understanding Bullying from the Concept of Sense of Belongingness
:From the Perspective of Social Behavior
:MATSUYOSHI Yuma, KASAI Makiko
原著者にホームページ掲載の了解を得た原著全文(pdf形式)
このページに掲載された内容および原著論文はすべて鳴門生徒指導学会に帰属するものである。
Copyright 2000-2013 Naruto Association of School Guidance and Counseling:Last
Updated 2013.10.06