ここでは,学会誌「鳴門生徒指導研究」第21号の論文のタイトル(英文タイトル)・著者名・要約及びキーワードを各論文毎に掲載します。
(1)新設子育て支援施設における新人支援者の心理的変化 |
The New Figure Support Person's Psychological Changes in Newly Established Child -rearing Supports Facility |
TATEMOTO, Chizuko |
要約 |
キーワード:子育て支援,新人支援者,地域支援,心理的変化,経月調査 |
(2)生徒指導における「もの語り」 |
" Narrating Wholeness" for School Guidance and Counseling |
HUJII, Takashi |
要 約 |
キーワード:ナラティブ,生徒指導,問題解決,教育臨床,こぶとり爺さん |
(3)発達障害をもつ生徒に対する心理的な支援についての一考察 − 自閉症生徒の問題行動の解決をめざした支援から − |
Consideration of psychological support for students with developmental disabilities; Assistance aimed at solving the problem behavior of students with autism |
YUASA,Kazuo |
要 約 |
キーワード:自閉症生徒,かみつき,Fingar marker,切り替え,ファンタジー |
(4)教師の精神的健康を維持・促進するプログラムについて |
Developing a Facilitative Mental Health Program for Teachers |
MORISHITA,Sachiko ; KASAI,Makiko |
要 約 |
キーワード:教師,精神的健康,レジリエンス |
(5)2010年の世界の不登校研究の概観−PSYCHOLOGICAL ABSTRACTSの文献から− |
A Review of the Studies about Non Attendance at School,School Phobia, and School Refusal in the World(2010) |
SATO, Masamichi |
要 約 |
Key words : school attendance, school dropouts, school phobia, school refusal |
Copyright 2000-2011 Naruto Association of School Guidance and Counseling:Last Updated 2011.09.18