「子どもの健康と適応を守る学校予防教育 第2回国際専門家会議」が、大阪中之島 キャンパス・イノベーションセンターにて行われました。会議には50名を超える方が参加してくださり、活発な意見の交換が行われました。
Opening
多くの皆様に
お集まりいただきました。
山崎センター所長が
ご挨拶いたしました。
 
松本センター専任研究員が
総合司会を務めました。
 
 
Session 1 
  法政大学の渡辺先生が司会を務めてくださいました。 
「Center for Safe Schools and Communities」のSalmon先生が発表されました。 
         
アメリカから、多くの資料をご持参くださいました。
 
Coffee Break  
 部屋のあちこちで議論する姿が見られました。  果物の差し入れもいただきました 
         
Session 2  
  大阪教育大学の戸田先生が司会を務めてくださいました。 
オーストラリア、メルボルン大学Bernard先生が発表されました。   素敵な歌声も披露してくださいました。  
アメリカ、第4・第5アールズセンター所長Lickona先生が発表されました。 
         
Session 3 
  センターの葛西教授と松本研究員が司会を務めました。 
山崎センター所長が
 発表いたしました。
 
最終討議では、各先生方、またフロアの皆様に対して
以下の10のQuestionsに沿って議論が進められました。
  #1  To Sara
"Are your whole programs well organized in their implementation in terms of the order of implementation and relations among the programs?"
#2  To Sara
 
"If we implement your prevention programs on a regular basis in a big size of classes, it may be very difficult to succeed unless each concrete method comes with efficient motivational components."
#3  To Michael
"Your YCDI programs seem to be for universal prevention, neither for selective one, nor for indicated one. Or if they can be for all preventions, are your programs very different depending on the level of prevention?"
#4  To Michael
"Most of the processes you introduced as key steps leading to success in implementation at schools are very important. Could you suggest us which process or factor is the most important leading to success?"
#5  To Tom
"I think that when PC is cultivated, some competitiveness is included. In general, competitiveness hinders the cultivation of MC. Could you clarify the mutual influences between both characters?"
#6  To Tom
"Every character and strength you introduced are big construct concepts. It is very difficult to extract scientific evidence for them. Do you have some possibilities that you will revise those characters and strengths in the near future?"
#7  To Tom
"I think that past Character Education came directly from Christianity in USA. I wonder how your present Character Education is associated with Christianity."
#8  To Sara and Michael
"What does SEL change in terms of academic performance? Theoretically and empirically, I would like to ask about routes from social and emotional factors to intelligence and academic performance."
#9  To all
"How successful is the dissemination of you programs at present?"
#10  To all
"What do you think about evaluation and to be evidence-based?"
 
 
 
Ending 
 
山崎センター所長のご挨拶を最後に、閉会いたしました。   会議後に懇親会が行われました。  
topに戻る  一つ前のページに戻る