教員情報データベース

TOP 検索結果
氏名 日下 智志
写真
氏名(ふりがな) くさか さとし
ローマ字表記 KUSAKA Satoshi
職名 講師
所属教育部 人間教育専攻
所属コース 03グローバル教育コース
所属センター 教員教育国際協力センター
TEL 0886876390
FAX
E-mail skusaka@naruto-u.ac.jp
個人サイトURL
学位 2007年11月 Master of Arts(リーズ大学)
学位論文題目 Analysis of adult literacy programmes to increase women’s participation to their communities: A case study of the Nigerian mass literacy programme(修士論文)
経歴 2001年3月 東京学芸大学教育学部小学校教員養成課程 卒業
2002年9月-2004年12月ドミニカ共和国小学校教諭 算数指導 (青年海外協力隊)
2005年4月-2006年2月ドミニカ共和国小学校教諭 算数指導 (青年海外協力隊)
2007年11月 英国University of Leeds, Faculty of Social Sciences, Education and Development course 修士課程 修了
2007年12月-2008年5月 Vリーグ上尾メディクスチーム専属スペイン語通訳
2008年8月-2011年8月 学校法人岩田学園New International School of Japan専任教諭
2011年8月-2015年3月 株式会社日本開発サービス研究員(JICAプロジェクトに従事)
2015年4月-2021年3月 合同会社ケー・エス・エム・インターナショナル代表(JICAプロジェクトに従事)
2016年10月 広島大学大学院国際協力研究科教育文化専攻博士課程後期 入学
2021年4月 鳴門教育大学学校教育研究科グローバル教育コース講師

現在の研究分野(キーワード) 教育開発、数学教育、教育の内発的発展
現在の研究分野(概要) 開発途上国における算数・数学カリキュラムの改訂過程に焦点を当て,教育借用理論を基に教育の内発的発展を促す要素について分析・考察し,理論化することを目的として研究を行っている。
主要担当授業科目 (大学院) 国際教育総合セミナーⅡ
(大学院) 国際教育人間論
(大学院) 国際教育総合セミナーⅠ
(大学院) 数学教育協力授業研究
(大学院) 数学教育協力研究
(大学院) 国際教育数学内容論  
所属学会 日本数学教育学会, 全国数学教育学会, アフリカ教育学会, アフリカ学会,国際開発学会,日本比較教育学会, International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), The Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education
主要研究業績 A Comparative Analysis of Primary Mathematics curriculum -A study of present situation of the curriculum transplanted from developed countries 全国数学教育学会, 発表, 国内学会(全国), 滋賀大学, 2017

『数学教育学研究』, 「意図された数学カリキュラムの社会文化的視座からの分析枠組みの提案 -モザンビークを参照とし提案された枠組みの基礎構造における妥当性の検討」, 単著, 第24巻, 第2号, 67-76, 2018
Proceeding of the 6th World Curriculum Studies Conference, A Comparative Analysis of Primary Mathematics intended curriculum in Mozambique: A study of present situation of the curriculum transplanted from developed countries. , 単著, 200-202., 2018
『鳴門教育大学国際教育協力研究』, 「モザンビークにおける算数教育の趨勢 -コンピテンシーに基づいた教育設計の課題と展望-」, 共著, 第 12 号,99-110, 2018
日本との比較によるモザンビークの初等数学教科書の特徴分析 -現実世界と関連した問題場面に焦点をあてて- 全国数学教育学会, 発表, 国内学会(全国), 広島大学, 2018
Comparative Analysis of Primary Mathematics Intended Curriculum between Mozambique and Portugal The 6th World Curriculum Studies Conference , 発表, 国際学会, Melbourne University, 2018

日本教育工学会第35回秋季全国大会論文集, パプアニューギニアの初等国定算数教科書の開発と効果, 共著, , 2019
アフリカ諸国におけるコンピテンシーに基づいた算数・数学教育設計の課題分析-モザンビーク初等数学教育の事例を通して- 全国数学教育学会, 発表, 国内学会(全国), 広島大学, 2019
Overcoming Counting in Zambia: A Preliminary Analysis of Children's Number Recognition 43rd International Group for the Psychology of Mathematics Education, 発表, 国際学会, Pretoria University, 2019
Analysis of the characteristics of Mozambican primary mathematics textbooks compared with the Japanese textbooks focusing on tasks and problems related to the real world The 15th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project, 発表, 国際学会, Maynooth University, 2019
パプアニューギニアの初等国定算数教科書の開発と効果 日本教育工学会 2019年秋季全国大会, 連名, 国内学会(全国), 名古屋国際会議場, 2019
Issues in Curriculum Studies Concerning the Spread of Competency-based Curriculum in African Countries 第24回アフリカ教育学会特別セッション, シンポジウム・招待講演, 国内学会(全国), 宮崎市公民館, 2019

Journal of Education and Learning, Issue Analysis of Competency-based Mathematics Curriculum Design in African countries: A Case Study of Mozambique's Primary Mathematics Education, 単著, 9 (1), 41-50 , 2020
International Journal of Curriculum Development and Practice, Comparative Analysis of the Primary Mathematics Intended Curriculum between Mozambique and Portugal: Current Situation of the Transplanted Curriculum, 単著, 22(1), 1-13, 2020
Global Journal of Educational Studies, Analysis of the characteristics of Mozambican primary mathematics textbooks compared with the Japanese textbooks focusing on tasks and problems related to the real world, 単著, 6 (1), 1-14, 2020
『国際開発研究』, 「教育借用理論からみたモザンビークの初等数学カリキュラム改訂-教育の内発的発展に焦点をあてて-」, 単著, 29 巻, 2 号, 89-104, 2020
『アフリカ研究』, 「東部および南部アフリカ3か国の意図された数学カリキュラムにおける分数の学 習内容とその配列に関する比較分析- SDGsゴール4達成に向けたアフリカ諸国 数学カリキュラムの基礎的研究-」, 単著, 98巻, 11-20, 2020
Journal of Curriculum Studies, Analysis of the intended mathematics curriculum revision process in Mozambique from the perspective of relevance, 共著, 1-17, 2020
African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, Primary School Children's Counting and Number Composition Processes from Two Pilot Studies in Urban Schools in Zambia, 共著, 24(3), 361-374, 2020
An Analysis of the Intended Mathematics Curriculum Revision Process in Mozambique The Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE), 連名, 国際学会, Nelson Mandela University, 2020
SDGsゴール4達成に向けたアフリカ諸国数学カリキュラムの基礎的研究-分数の学習内容とその配列に焦点をあてて- 日本アフリカ学会, 発表, 国内学会(全国), オンライン, 2020

溝口達也(編著)・ 新しい算数教育の理論と実践, 第11章第2節, 共著・分担(編著・編集を含む), ミネルヴァ書房, 2021
Africa Educational Research Journal , The Role of Curriculum Studies in the Spread of Competency-Based Educational Reforms in African Countries, 単著, 11, pp.26-35, 2021
African Journal of Education and Practice, ANALYSIS OF LEARNING DIFFICULTIES WITH FRACTIONS IN THREE AFRICAN COUNTRIES: FOCUSING ON THE SCOPE, SEQUENCE AND MODELS OF FRACTIONS, 単著, 7(2), 77-91, 2021
Analysis of the Teaching Content and Its Order with regard to Fractions in Three Eastern and Southern African Countries The Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE), 発表, 国際学会, オンライン, 2021
Exploring the Potentialities of International Online Training: A Case of JICA Training “Mathematics Curriculum Development at Primary Level” Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing, 連名, 国際学会, オンライン, 2021
Limitations of Conventional Methods and Possibilities of Online Learning Methods for Formation of Local Knowledge: A Case Study of JICA Training 27th Japan Society for Africa Educational Research, 連名, 国内学会(全国), オンライン, 2021
Development of the National Mathematics Textbook in Primary Schools in Papua New Guinea 14th International Congress on Mathematical Education (ICME- 14), 連名, 国際学会, Online, 2021
Transition of Mozambique’s Primary Mathematics Intended Curriculum in Post–colonial Period: A Focus on Adaptation from Exogenous Curriculum 14th International Congress on Mathematical Education (ICME- 14), 発表, 国際学会, Online, 2021
過去5年間の研究業績 A Comparative Analysis of Primary Mathematics curriculum -A study of present situation of the curriculum transplanted from developed countries 全国数学教育学会, 発表, 国内学会(全国), 滋賀大学, 2017

『数学教育学研究』, 「意図された数学カリキュラムの社会文化的視座からの分析枠組みの提案 -モザンビークを参照とし提案された枠組みの基礎構造における妥当性の検討」, 単著, 第24巻, 第2号, 67-76, 2018
Proceeding of the 6th World Curriculum Studies Conference, A Comparative Analysis of Primary Mathematics intended curriculum in Mozambique: A study of present situation of the curriculum transplanted from developed countries. , 単著, 200-202., 2018
『鳴門教育大学国際教育協力研究』, 「モザンビークにおける算数教育の趨勢 -コンピテンシーに基づいた教育設計の課題と展望-」, 共著, 第 12 号,99-110, 2018
日本との比較によるモザンビークの初等数学教科書の特徴分析 -現実世界と関連した問題場面に焦点をあてて- 全国数学教育学会, 発表, 国内学会(全国), 広島大学, 2018
Comparative Analysis of Primary Mathematics Intended Curriculum between Mozambique and Portugal The 6th World Curriculum Studies Conference , 発表, 国際学会, Melbourne University, 2018

日本教育工学会第35回秋季全国大会論文集, パプアニューギニアの初等国定算数教科書の開発と効果, 共著, , 2019
アフリカ諸国におけるコンピテンシーに基づいた算数・数学教育設計の課題分析-モザンビーク初等数学教育の事例を通して- 全国数学教育学会, 発表, 国内学会(全国), 広島大学, 2019
Overcoming Counting in Zambia: A Preliminary Analysis of Children's Number Recognition 43rd International Group for the Psychology of Mathematics Education, 発表, 国際学会, Pretoria University, 2019
Analysis of the characteristics of Mozambican primary mathematics textbooks compared with the Japanese textbooks focusing on tasks and problems related to the real world The 15th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project, 発表, 国際学会, Maynooth University, 2019
パプアニューギニアの初等国定算数教科書の開発と効果 日本教育工学会 2019年秋季全国大会, 連名, 国内学会(全国), 名古屋国際会議場, 2019
Issues in Curriculum Studies Concerning the Spread of Competency-based Curriculum in African Countries 第24回アフリカ教育学会特別セッション, シンポジウム・招待講演, 国内学会(全国), 宮崎市公民館, 2019

Journal of Education and Learning, Issue Analysis of Competency-based Mathematics Curriculum Design in African countries: A Case Study of Mozambique's Primary Mathematics Education, 単著, 9 (1), 41-50 , 2020
International Journal of Curriculum Development and Practice, Comparative Analysis of the Primary Mathematics Intended Curriculum between Mozambique and Portugal: Current Situation of the Transplanted Curriculum, 単著, 22(1), 1-13, 2020
Global Journal of Educational Studies, Analysis of the characteristics of Mozambican primary mathematics textbooks compared with the Japanese textbooks focusing on tasks and problems related to the real world, 単著, 6 (1), 1-14, 2020
『国際開発研究』, 「教育借用理論からみたモザンビークの初等数学カリキュラム改訂-教育の内発的発展に焦点をあてて-」, 単著, 29 巻, 2 号, 89-104, 2020
『アフリカ研究』, 「東部および南部アフリカ3か国の意図された数学カリキュラムにおける分数の学 習内容とその配列に関する比較分析- SDGsゴール4達成に向けたアフリカ諸国 数学カリキュラムの基礎的研究-」, 単著, 98巻, 11-20, 2020
Journal of Curriculum Studies, Analysis of the intended mathematics curriculum revision process in Mozambique from the perspective of relevance, 共著, 1-17, 2020
African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, Primary School Children's Counting and Number Composition Processes from Two Pilot Studies in Urban Schools in Zambia, 共著, 24(3), 361-374, 2020
Proceedings of the 28th Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE), An Analysis of the Intended Mathematics Curriculum Revision Process in Mozambique, 共著, , 2020
An Analysis of the Intended Mathematics Curriculum Revision Process in Mozambique The Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE), 連名, 国際学会, Nelson Mandela University, 2020
SDGsゴール4達成に向けたアフリカ諸国数学カリキュラムの基礎的研究-分数の学習内容とその配列に焦点をあてて- 日本アフリカ学会, 発表, 国内学会(全国), オンライン, 2020

溝口達也(編著)・ 新しい算数教育の理論と実践, 第11章第2節, 共著・分担(編著・編集を含む), ミネルヴァ書房, 2021
Africa Educational Research Journal , The Role of Curriculum Studies in the Spread of Competency-Based Educational Reforms in African Countries, 単著, 11, pp.26-35, 2021
African Journal of Education and Practice, ANALYSIS OF LEARNING DIFFICULTIES WITH FRACTIONS IN THREE AFRICAN COUNTRIES: FOCUSING ON THE SCOPE, SEQUENCE AND MODELS OF FRACTIONS, 単著, 7(2), 77-91, 2021
Analysis of the Teaching Content and Its Order with regard to Fractions in Three Eastern and Southern African Countries The Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE), 発表, 国際学会, オンライン, 2021
Exploring the Potentialities of International Online Training: A Case of JICA Training “Mathematics Curriculum Development at Primary Level” Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing, 連名, 国際学会, オンライン, 2021
Limitations of Conventional Methods and Possibilities of Online Learning Methods for Formation of Local Knowledge: A Case Study of JICA Training 27th Japan Society for Africa Educational Research, 連名, 国内学会(全国), オンライン, 2021
Development of the National Mathematics Textbook in Primary Schools in Papua New Guinea 14th International Congress on Mathematical Education (ICME- 14), 連名, 国際学会, Online, 2021
Transition of Mozambique’s Primary Mathematics Intended Curriculum in Post–colonial Period: A Focus on Adaptation from Exogenous Curriculum 14th International Congress on Mathematical Education (ICME- 14), 発表, 国際学会, Online, 2021