南アフリカ中等理数科教員再訓練計画(MSSI)における授業研究の導入について : 2000-2001

( 最大 2000 件 )
URI http://www.naruto-u.ac.jp/repository/metadata/54
ファイル
本文言語
日本語
区分
鳴門教育大学
掲載誌名
鳴門教育大学研究紀要
出版物タイトル(別表記)
Research bulletin of Naruto University of Education
出版物サブタイトル
教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
Educational Sciences
出版者
鳴門教育大学
出版者(別表記)
Naruto University of Education
ISSN
1880-7194
NCID
AA12124651
21
開始ページ
151
終了ページ
161
並び順
15
発行日
2006-03-03
タイトル

南アフリカ中等理数科教員再訓練計画(MSSI)における授業研究の導入について : 2000-2001

タイトルよみ

ミナミアフリカ チュウトウ リスウカ キョウイン サイクンレン ケイカク MSSI ニオケル ジュギョウ ノ ドウニュウ ニツイテ : 2000 2001

タイトル(別表記)

Introduction of Jyugyo Kenkyu (Lesson Study) in Mpumalanga Secondary Science Inititative (MSSI) : Analysis of Project Implementation in 2000-2001

著者
著者 小野 由美子
チョシャ オノ ユミコ
Author ONO Yumiko
所属 鳴門教育大学言語系(国語)教育講座
Affiliate Naruto University of Education
著者 近森 憲助
チョシャ チカモリ ケンスケ
Author CHIKAMORI Kensuke
所属 鳴門教育大学総合学習開発講座
Affiliate Naruto University of Education
著者 喜多 雅一
チョシャ キタ マサカズ
Author KITA Masakazu
所属 岡山大学教育学部
Affiliate Okayama University
著者 小澤 大成
チョシャ オザワ ヒロアキ
Author OZAWA Hiroaki
所属 鳴門教育大学教員教育国際協力センター
Affiliate Naruto University of Education
抄録(英)

Mpumalanga Secondary Science Initiative (MSSI) Phase 1 (1999-2002) intended to institutionalize the in-service training system through cascading workshop contents, with Curriculum Implementers (CIs) as change agents. More specifically, it aimed at introducing school-based lesson study in South African schools. Lesson Study is a mode of school based, lesson focused professional development which is most commonly practiced in Japanese elementary schools. Based on own observation and secondary analysis of the reports submitted by the short term experts dispatched by JICA to support MSSI, the authors examine he process of introduction and reception of the concept of lesson study in the project. In the analysis, we take the effects of political symbolism elaborated by Jansen on MSSI into consideration. Through this qualitative analytical work, we highlight how the project team practically and frequently adopted itself to the needs of stakeholders and the change of the context for effective and efficient project implementation in order to establish the in-service training system centered on lesson study.

キーワード(日)
授業研究
国際教育協力
南アフリカ
論文のバージョン
publisher
本文の有無
本文あり
資料タイプ
紀要論文
〒772-8502 徳島県鳴門市鳴門町高島字中島748番地
Copyright(C)2011- Naruto University of Education. All Rights Reserved.