思考・感情を表現する力を育てるコミュニケーション教育の提案 : メタ認知の観点から

( 最大 2000 件 )
URI http://www.naruto-u.ac.jp/repository/metadata/35
ファイル
本文言語
日本語
区分
鳴門教育大学
掲載誌名
鳴門教育大学学校教育実践センター紀要
出版者
鳴門教育大学学校教育実践センター
出版者(別表記)
Research Center for School Education, Naruto University of Education
ISSN
1345-9414
NCID
AA11499670
19
開始ページ
151
終了ページ
161
並び順
15
発行日
2005-02-08
タイトル

思考・感情を表現する力を育てるコミュニケーション教育の提案 : メタ認知の観点から

タイトルよみ

シコウ カンジョウ オ ヒョウゲン スル チカラ オ ソダテル コミュニケーション キョウイク ノ テイアン : メタ ニンチ ノ カンテン カラ

タイトル(別表記)

A proposal for communication education to improve abilities to expressing our thoughts and feelings : In terms of metacognition.

著者
著者 三宮 真智子
チョシャ サンノミヤ マチコ
Author SANNOMIYA Machiko
所属 鳴門教育大学学校教育実践センター
Affiliate Research Center for School Education, Naruto University of Education
記事種別(日)
原著論文
記事種別(英)
Original Paper
抄録(日)

国際化,情報化などの影響を受け,文脈依存性が高く言語的明示性の低い従来の日本固有のコミュニケーション・スタイルは,現在では通用しにくくなった。現在の日本において解決すべきコミュニケーションの問題は,自分の考えや気持ちをうまく伝えられないことである。そのために,(1)優れた意見であっても相手に伝わりにくく受け入れられなかったり,共同思考に貢献できなかったりする,(2)気持ちが十分に伝わらず,信頼感のある共感的な関係が築きにくい,といった結果を招いている。考えや気持ちを効果的に伝えるためには,コミュニケーションに関わる人間の認知や感情を対象化してとらえること,すなわちコミュニケーションに対するメタ認知が重要である。本稿では,メタ認知に基礎を置き,考え・気持ちを伝える情報表現力を育てるコミュニケーション教育の必要性とその理論的背景を述べ,コミュニケーション教育で扱うべき内容について提案した。

抄録(英)

Traditional Japanese communication style, which is highly context-dependent and lacking of clear linguistic expression, is now less acceptable as Japan has been internationalized and informationalized. One of the communication problems to be solved in current Japan is difficulty in expressing our thoughts and feelings. It causes the following demerits: 1) Our opinions are not easily understood and accepted even if they are excellent, and we cannot contribute to collaborative thinking with others. 2) Our feelings are not well understood and we cannot build a relationship of mutual trust and empathy. To catch cognition and feelings of people who are communicating objectively, that is metacognition of the communication, is important in order to express our thoughts and feelings effectively. This article argues the necessity of communication education for developing the ability of expressing thoughts and feelings, introduces its theoretical backgrounds and presents the contents to be treated, based on the concept of metacognition.

キーワード(日)
コミュニケーション
メタ認知
認知
感情
教育
総合学習
キーワード(英)
communication
information
metacognition
cognition
feeling
education
integrated studies
備考
国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。
論文のバージョン
publisher
本文の有無
本文あり
資料タイプ
紀要論文
〒772-8502 徳島県鳴門市鳴門町高島字中島748番地
Copyright(C)2011- Naruto University of Education. All Rights Reserved.