教職の専門性と教師教育の課題 : 教師のキャリアと力量形成との関連について

( 最大 2000 件 )
URI http://www.naruto-u.ac.jp/repository/metadata/327
ファイル
本文言語
日本語
区分
鳴門教育大学
掲載誌名
鳴門教育大学研究紀要
出版物タイトル(別表記)
Research bulletin of Naruto University of Education
出版物サブタイトル
教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
Educational Sciences
出版者
鳴門教育大学
出版者(別表記)
Naruto University of Education
ISSN
1880-7194
NCID
AA12124651
25
開始ページ
158
終了ページ
165
並び順
13
発行日
2010-03-03
タイトル

教職の専門性と教師教育の課題 : 教師のキャリアと力量形成との関連について

タイトルよみ

キョウショク ノ センモンセイ ト キョウシ キョウイク ノ カダイ : キョウシ ノ キャリア ト リキリョウ ケイセイ トノ カンレンセイ ニツイテ

タイトル(別表記)

Problems of Teacher Education for Teaching Profession : the Relation between the Career and Professional Development of Teachers

著者
著者 芝山 明義
チョシャ シバヤマ アキヨシ
Author SHIBAYAMA Akiyoshi
所属 鳴門教育大学学校・学級経営コース
Affiliate
抄録(英)

The social evaluation to the teacher is severe. About the abilities that are requested to teachers, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology classifies them to the abilities that are requested with the relation with the era and society and that are requested according to the career stages of each teacher. The teaching profession has been understood as “the professional occupation” through “the churchman”, “the worker”. The characteristics of the teaching profession are expressed as “reflexivity” “uncertainty” and “borderlessness”. The image of the teaching profession is moving to “the reflective practitioner” from “technical expert”. The significance of the “collegiality” is discussed in the school as the organization. The roles and the abilities of the school leader in the school organization are asked from a viewpoint of school management. Teachers of middle age are requested for transferring the teachers who instruct to teachers from the teachers who teach to children.

キーワード(日)
教職の専門性
教師教育
力量形成
論文のバージョン
publisher
本文の有無
本文あり
資料タイプ
紀要論文
〒772-8502 徳島県鳴門市鳴門町高島字中島748番地
Copyright(C)2011- Naruto University of Education. All Rights Reserved.