略歴・研究摘要

 

略歴


 
2011年3月 鳥取大学 地域学研究科 地域教育専攻 修士(教育学) ⇒ 修士論文
2011年4月 広島大学大学院 文化教育開発専攻 数学教育学コース 入学
2015年9月 同校修了,博士(教育学) ⇒ 広島大学学術情報リポジトリ
2016年4月 広島大学附属福山中・高等学校 数学科教諭
2017年4月 鳴門教育大学 講師
2022年4月 鳴門教育大学 准教授(現在に至る)
 
 
Education:
Department of Education, Tottori University (Education)
Graduate School of Education, Hiroshima University Ph.D (Education)
 
Career History:
April 2016 - March 2017, Mathematics Teacher in Hiroshima University Highschool, FUKUYAMA
April 2017 - March 2021, Lecturer in Naruto University of Education 
April 2022 - Present, Associate Professor in Naruto University of Education 
 
 

 所属学会


 
全国数学教育学会 (幹事: 2011-2016年度,広報委員: 2018-2020年度,和文雑誌編集委員 2020年度-)
日本数学教育学会
日本科学教育学会
The International Groups for Psycholofy of Mathematics Education (2014年〜 Reviewer of PME)
 
 
 
 

 研究摘要


 
・算数・数学学習における一般化に関する研究

  • 早田 透. (2014). 数学学習における一般化の機能に関する研究. 全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 20, 2, pp.31-38
  • 早田 透. (2011). 数学教育における一般化を志向する教授学習に関する研究. 鳥取大学修士論文

 
・間接証明の学習に関する研究

  • Hayata, T. Uegatani, Y. & Hakamata, R. (2018). Can students construct non-constructive reasoning?: identifying fundamental situations for proof by contradiction. Proceedings of the 42th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. vol3, pp.43-50
  • 早田 透. 上ヶ谷 友佑. & 袴田 綾斗. (2019). 間接的アーギュメンテーションの構造に関する研究-中学校3年生と高等学校1年生のペアトークの比較から-, 日本数学教育学会 第52回秋期研究大会発表収録, pp.97-104

 
・日本とタイを事例とした,Cross-cultural study on lesson study

  • Mizoguchi,T. Inprasitha, M. Matsuzaki, A. Changsri, N. Kunseeda, P. Shinno, Y. & Hayata, T. (in press).  Describing researchers’ ways of seeing a lesson: The first work on the cross-cultural analysis of lesson study in Japan and Thailand.  Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia
Contact
  088-687-6392

広告等の配信はお断りいたします