教員情報データベース

TOP 検索結果
氏名 早田 透
氏名(ふりがな) はやた とおる
ローマ字表記 Toru Hayata
職名 講師
所属教育部 高度学校教育実践専攻(教科系)
所属コース 02自然・生活系教科実践高度化コース(01数学)
所属センター 教員教育国際協力センター
TEL (鳴門教育大学)6392
E-mail thayata@鳴門教育大学 ※広告等の配信はお断り致します
個人サイトURL http://www.naruto-u.ac.jp/facultystaff/thayata/index.html
学位 2009年3月 地域学(教育)(鳥取大学)
2015年9月 博士(教育学)(広島大学)
学位論文題目 数学教育における一般化を志向する教授学習に関する研究(修士論文)
数学学習における一般化の機能に関する研究(博士論文)
経歴 2010年9月 鳥取大学地域学部附属中学校 数学科非常勤講師
2014年4月 近畿大学附属東広島中高等学校 数学科非常勤講師
2016年4月 広島大学附属福山中・高等学校 数学科教諭
2017年4月 鳴門教育大学 講師(現在に到る)
現在の研究分野(キーワード) 数学教育学
主要担当授業科目 (大学院) 数学科授業研究
(学部) 算数科教育論
(学部) 初等中等教科教育実践Ⅲ
(学部) 数学科教育論
(学部) 数学科教材論
(学部) 算数科教育論 
所属学会 全国数学教育学会
日本科学教育学会
日本数学教育学会
The International Groups for the Psychology of Mathematics Education
学術関係の受賞状況
平成26年度 全国数学教育学会学会奨励賞
平成26年度 日本数学教育学会研究奨励賞(大学院生)
平成27年度 日本教育公務員弘済会広島支部教育実践研究論文 奨励賞(個人,グループ部門)
11th HOPE meeting with Nobel Laureates Unique Presentation Award (2019).
主要研究業績 -, 他多数,より見やすい一覧と,それぞれの詳細は個人HPをご参照下さい, 単著, , 2000

Proceedings of the 37th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Generalization, mental object, and stability of import in mathematics learning, 共著, vol. 3, pp. 17-25., 2013
全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 数学教育における一般化とその妥当性判断に関する考察 -図の具体性を捨象することに着目して-, 単著, 19, 1, pp.47-53, 2013
日本数学教育学会誌 数学教育学論究臨時増刊, 数学学習における一般化と論証の相補性に関する一考察, 単著, 95, pp.281-288, 2013

全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 早田 透. (2014). 数学学習における一般化の機能に関する研究, 単著, 20,2, pp.31-38, 2014
全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 一般化過程における一般性の認識に関する研究, 単著, 20, 1, pp. 91-98, 2014
Proceedings of the 38th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hayata, T. & Koyama, M. (2014). A theoretical framework for the function of generalization in mathematics learning, 共著, vol.3, pp.257-264, 2014

全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 数学学習における一般化の機能に関する一考察:その順序を伴った構造に着目して, 単著, 2, 1, pp.179-190, 2016

数学学習における教師の役割に関する一考察ーscaffolding概念の批判的検討を通してー 全国数学教育学会 第45回研究発表会, 発表, 国内学会(全国), 広島大学, 2017
「偽の世界」の自然な探求に基づく背理法の認識過程 全国数学教育学会 第46回研究発表会, 発表, 国内学会(全国), 滋賀大学, 2017
含意命題の真偽の規定方法が「論理」のカリキュラム構成に与える影響−間接証明法に焦点をあてた教科書のプラクセオロジー分析− 全国数学教育学会 第46回研究発表会, 発表, 国内学会(全国), 滋賀大学, 2017
Researcher's eyes of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand The 10th International Conference on Educational Research , 発表, 国際学会, University of Khon Kaen, Thailand, 2017
数学学習における子どもへの支援に関する実践研究 未来教育研究所 第6回研究発表大会, シンポジウム・招待講演, 国内学会(全国), 神戸市私学会館, 2017

全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 含意命題の真偽の規定方法が「集合と命題」の単元構成に与える影響―間接証明法に焦点を当てた教科書のプラクセオロジー分析―, 共著, 24, 1, pp.161-168, 2018
Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia, Describing researchers’ ways of seeing a lesson: The first work on the cross-cultural analysis of lesson study in Japan and Thailand, 共著, in press, 2018
Proceedings of the 42th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hayata, T. Uegatani, Y. & Hakamata, R. Can students construct non-constructive reasoning?: identifying fundamental situations for proof by contradiction, 共著, vol3, pp.43-50, 2018
Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia, Mizoguchi,T. Inprasitha, M. Matsuzaki, A. Changsri, N. Kunseeda, P. Shinno, Y. & Hayata, T. (2018).  Describing researchers’ ways of seeing a lesson: The first work on the cross-cultural analysis of lesson study in Japan and Thailand.  Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia, pp.635-642, 共著, 40 (2), 2018
Knowledge E, A Comparative Research of Mathematics Lesson Design by Pre-service Teachers: A case of Japan and Thailand, 共著, , 2018
幾何学習における,イメージと概念の相互作用に関する一考察 全国数学教育学会 第47回研究発表会, 連名, 国際学会, 広島大学, 2018
Contrasting and comparing of lesson designs by pre-service teachers (student-teachers) between Japan and Thailand The 8th EARCOME Working Group: CROSS-CULTURAL STUDY ON LESSON STUDY, 発表, 国際学会, Taipei International Convention Center, Taipei, Taiwan, 2018
Contrasting and comparing of lesson designs by pre-service teachers (student-teachers) between Japan and Thailand The 8th EARCOME Working Group: CROSS-CULTURAL STUDY ON LESSON STUDY, シンポジウム・招待講演, 国際学会, Taipei International Convention Center, Taipei, Taiwan, 2018
Pre-service teachersによる数学授業設計の日泰比較 -共通の問題を用いた事例研究のパイロット分析- 全国数学教育学会 第48回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2018
Can students construct non-constructive reasoning?: identifying fundamental situations for proof by contradiction The 42th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 連名, 国際学会, Umeå University, Umeå, Sweden, 2018
A Comparative Research of Mathematics Lesson Design by Pre-service Teachers: A case of Japan and Thailand (Hayata,T. Mizoguchi, T., Matsuzaki, A., Shinno, Y., Inprasitha, M., Changsri, N., & Kunseeda, P.) The 11th International Conference on Educational Research, 連名, 国際学会, Khon Kaen, Thailand, 2018
図形学習における算数から数学への移行に関する研究-移行教材としての立方体の切断- [口頭発表] 日本数学教育学会 第51回秋期研究大会 , 連名, 国内学会(全国), 岡山大学, 2018
我が国の算数・数学科における子ども達の推測と説明:実態の科学的明確化, 2018

Proceedings of the Third International Conference of Mathematics Textbook Research and Development, Hayata, T & Amori, S. (2019). Theory of geometrical thinking in elementary textbook: case study of Japan, 共著, , 2019
日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録, 早田 透. 上ヶ谷 友佑. & 袴田 稜斗. (2019). 間接的アーギュメンテーションの構造に関する研究-中学校3年生と高等学校1年生のペアトークの比較から-., 単著, 97-104, 2019
中学生の同一法の認識に関する探索的研究ー教科書比較を通じた分析枠組みの検討ー[共同発表] 全国数学教育学会 第49回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2019
間接証明と間接的アーギュメンテーションの中間的段階に関する一考察 全国数学教育学会 第49回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2019
Conditions and constraints of Japanese mathematics education: case study of lesson-study in Japan and Thailand (Toru Hayata) 11th HOPE meeting with Nobel Laureates, 発表, 国際学会, Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University, 2019
Hayata, T & Amori, S. Theory of geometrical thinking in elementary textbook: case study of Japan Third International Conference of Mathematics Textbook Research and Development, 連名, 国際学会, Paderborn, German, 2019

Toward an Understanding of the Conditions and Constraints on Groups of Lesson Designers: A Comparative Study the World Association of Lesson Studies (WALS) conference, 発表, 国際学会, online, 2020
前間接的アーギュメンテーション・背理法と対偶証明法の基本認識論モデルに基づく事例分析 全国数学教育学会第53回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), online, 2020
授業研究の国際比較を可能にする方法論に関する国際協働研究, 2020
過去5年間の研究業績 全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 数学的な方法知の構成に必要な活動に関する規範的枠組 ―間接証明法を具体例とした理論的検討―, 共著, 23, 2, pp.159-168, 2017
数学学習における教師の役割に関する一考察ーscaffolding概念の批判的検討を通してー 全国数学教育学会 第45回研究発表会, 発表, 国内学会(全国), 広島大学, 2017
「偽の世界」の自然な探求に基づく背理法の認識過程 全国数学教育学会 第46回研究発表会, 発表, 国内学会(全国), 滋賀大学, 2017
含意命題の真偽の規定方法が「論理」のカリキュラム構成に与える影響−間接証明法に焦点をあてた教科書のプラクセオロジー分析− 全国数学教育学会 第46回研究発表会, 発表, 国内学会(全国), 滋賀大学, 2017
Researcher's eyes of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand The 10th International Conference on Educational Research , 発表, 国際学会, University of Khon Kaen, Thailand, 2017
数学学習における子どもへの支援に関する実践研究 未来教育研究所 第6回研究発表大会, シンポジウム・招待講演, 国内学会(全国), 神戸市私学会館, 2017

全国数学教育学会誌 数学教育学研究, 含意命題の真偽の規定方法が「集合と命題」の単元構成に与える影響―間接証明法に焦点を当てた教科書のプラクセオロジー分析―, 共著, 24, 1, pp.161-168, 2018
Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia, Describing researchers’ ways of seeing a lesson: The first work on the cross-cultural analysis of lesson study in Japan and Thailand, 共著, in press, 2018
Proceedings of the 42th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hayata, T. Uegatani, Y. & Hakamata, R. Can students construct non-constructive reasoning?: identifying fundamental situations for proof by contradiction, 共著, vol3, pp.43-50, 2018
Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia, Mizoguchi,T. Inprasitha, M. Matsuzaki, A. Changsri, N. Kunseeda, P. Shinno, Y. & Hayata, T. (2018).  Describing researchers’ ways of seeing a lesson: The first work on the cross-cultural analysis of lesson study in Japan and Thailand.  Journal of Science and Mathematics Education In Southeast Asia, pp.635-642, 共著, 40 (2), 2018
Knowledge E, A Comparative Research of Mathematics Lesson Design by Pre-service Teachers: A case of Japan and Thailand, 共著, , 2018
幾何学習における,イメージと概念の相互作用に関する一考察 全国数学教育学会 第47回研究発表会, 連名, 国際学会, 広島大学, 2018
Contrasting and comparing of lesson designs by pre-service teachers (student-teachers) between Japan and Thailand The 8th EARCOME Working Group: CROSS-CULTURAL STUDY ON LESSON STUDY, 発表, 国際学会, Taipei International Convention Center, Taipei, Taiwan, 2018
Contrasting and comparing of lesson designs by pre-service teachers (student-teachers) between Japan and Thailand The 8th EARCOME Working Group: CROSS-CULTURAL STUDY ON LESSON STUDY, シンポジウム・招待講演, 国際学会, Taipei International Convention Center, Taipei, Taiwan, 2018
Pre-service teachersによる数学授業設計の日泰比較 -共通の問題を用いた事例研究のパイロット分析- 全国数学教育学会 第48回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2018
Can students construct non-constructive reasoning?: identifying fundamental situations for proof by contradiction The 42th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 連名, 国際学会, Umeå University, Umeå, Sweden, 2018
A Comparative Research of Mathematics Lesson Design by Pre-service Teachers: A case of Japan and Thailand (Hayata,T. Mizoguchi, T., Matsuzaki, A., Shinno, Y., Inprasitha, M., Changsri, N., & Kunseeda, P.) The 11th International Conference on Educational Research, 連名, 国際学会, Khon Kaen, Thailand, 2018
図形学習における算数から数学への移行に関する研究-移行教材としての立方体の切断- [口頭発表] 日本数学教育学会 第51回秋期研究大会 , 連名, 国内学会(全国), 岡山大学, 2018
我が国の算数・数学科における子ども達の推測と説明:実態の科学的明確化, 2018

れだけは知っておきたい 小学校教師のための算数と数学15講(共著)(担当:第3講,第12講), , 共著・分担(編著・編集を含む), ミネルヴァ書房, 2019
岩崎秀樹 & 溝口達也 (2019) 新しい数学教育の理論と実践(共著)(担当:第3章), , 共著・分担(編著・編集を含む), ミネルヴァ書房, 2019
Proceedings of the Third International Conference of Mathematics Textbook Research and Development, Hayata, T & Amori, S. (2019). Theory of geometrical thinking in elementary textbook: case study of Japan, 共著, , 2019
日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録, 早田 透. 上ヶ谷 友佑. & 袴田 稜斗. (2019). 間接的アーギュメンテーションの構造に関する研究-中学校3年生と高等学校1年生のペアトークの比較から-., 単著, 97-104, 2019
中学生の同一法の認識に関する探索的研究ー教科書比較を通じた分析枠組みの検討ー[共同発表] 全国数学教育学会 第49回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2019
間接証明と間接的アーギュメンテーションの中間的段階に関する一考察 全国数学教育学会 第49回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2019
Conditions and constraints of Japanese mathematics education: case study of lesson-study in Japan and Thailand (Toru Hayata) 11th HOPE meeting with Nobel Laureates, 発表, 国際学会, Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University, 2019
袴田 稜斗. 上ヶ谷 友佑. & 早田 透. 間接的アーギュメンテーション発生の契機―中学2年生と高校1年生の数学的探究活動の比較― 全国数学教育学会 第50回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 埼玉大学, 2019
Hayata, T & Amori, S. Theory of geometrical thinking in elementary textbook: case study of Japan Third International Conference of Mathematics Textbook Research and Development, 連名, 国際学会, Paderborn, German, 2019
間接的アーギュメンテーションの構造に関する研究-中学校3年生と高等学校1年生のペアトークの比較から- 日本数学教育学会 第52回秋期研究大会, 連名, 国内学会(全国), 東京学芸大学, 2019
Uegatani, Y. Hakamata, R. and Hayata, T. (2019) A barrier against indirect proof:Focusing on proof of the converse ofthe inscribed angle theorem byconversion 全国数学教育学会 第51回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), 広島大学, 2019

Toward an Understanding of the Conditions and Constraints on Groups of Lesson Designers: A Comparative Study the World Association of Lesson Studies (WALS) conference, 発表, 国際学会, online, 2020
前間接的アーギュメンテーション・背理法と対偶証明法の基本認識論モデルに基づく事例分析 全国数学教育学会第53回研究発表会, 連名, 国内学会(全国), online, 2020
授業研究の国際比較を可能にする方法論に関する国際協働研究, 2020